החלטתם להקים אתר אינטרנט ורגע לפני תחילת תהליך הבנייה והפיתוח אתם רוצים לרכוש כתובת דומיין שתשרת את הפרויקט שלכם בצורה הטובה ביותר. אבל, כמות הכתובות הפנויות הולכת ופוחתת מיום ליום – אז למה באמת חשוב לשים לב כשקונים דומיין ועל מה חשוב להתעכב? איגדנו בשבילכם כמה נקודות חשובות שיעשו לכם הרבה סדר בעולם הדומיינים.

רבים מגולשי האינטרנט בטוחים שתפקידה של כתובת האינטרנט הוא לאפשר גישה אל השרת בו מאוחסן האתר בצורה פשוטה יחסית. זה כמובן נכון. אבל, חשוב לדעת שכתובת הדומיין יכול להשפיע בצורה ניכרת על הליך הקידום והשיווק של האתר שלכם ולהפוך אותו להצלחה מסחררת או לכישלון חרוץ ולכן חשוב מאד שתתעכבו על הליך בחירת הכתובת רגע לפני שאתם יוצאים לדרך.

הפעם, החלטנו להתעכב על כמה מהנקודות החשובות שרבים מהמשווקים פשוט מדלגים עליהם בהליך בחירת הדומיין ולתת לכם כמה עצות שיהפכו את התהליך לפשוט בהרבה עבורכם.

על האתר שלכם, זכויות יוצרים וסימנים מסחריים

הנקודה הראשונה והחשובה ביותר היא נושא זכויות היוצרים של כתובת הדומיין שלכם. על פי החוק, כתובת הדומיין שלכם מנועה מלהכיל כל ביטוי שעלול להיות מוגן בזכויות יוצרים או רשום כסימן מסחרי של חברה כזו או אחרת אלא אם קיבלתם אישור מפורש לכך מבעלי הזכויות.

במידה ואכן רכשתם כתובת דומיין שכזו, חשוב לדעת שאתם עשויים לקבל הצעת רכישה מהחברה שמחזיקה בזכויות היוצרים או בסימנים המסחריים אבל מצדו השני של המטבע אתם גם יכולים להיות חשופים ללא מעט תביעות משפטיות מצד אותם גופים, שעלולים גם לזכות בכתובת הדומיין שלכם מבלי לספק תמורה כלשהי אם יצליחו להוכיח את הקשר בין המותג שלהם לבין כתובת הדומיין שבבעלותכם.

דוגמה טובה לכך היא רכישת הכתובת Facebook.co.il על ידי אזרח ישראלי, שגם הפעיל תחת הכתובת אתר פילנתרופי ואף זכה להצעה רכישה בסכום של 3000$ מחברת Facebook העולמית. מפעיל האתר סירב וכש-Facebook פנתה לאיגוד האינטרנט הישראלי וזכתה בפסיקה – הדומיין עבר לרשותה ללא תמורה למפעיל.

כמה קל לזכור את הדומיין שלכם?

כמה פעמים נתקלתם באתר מעולה אבל פשוט לא הצלחתם לזכור את כתובת הדומיין שלו? בלא מעט מקרים בחירת כתובת דומיין ארוכה או מורכבת מידי עלולה לגרום לגולשים שלכם פשוט לשכוח מהאתר שלכם ולבחור במתחרים בעלי כתובת כתובות דומיין שקל יותר לזכור.

כאשר אתם עומדים לפני רכישת כתובת דומיין הקפידו לבחור בכתובת שתהיה קליטה אך גם פשוטה מספיק ותאפשר לגולשים שלכם לזכור אותה בקלות לאורך זמן.

למרות שבשנת 2016 זאת משימה קשה מאד למצוא דומיין מוצלח בעל שם קליט ושיהיה גם קצר, כדאי לשאוף תמיד להשתמש בכתובת דומיין קצרה ככל שניתן וגם שתהיה פשוטה ותהיה קלה לאיות למשתמשים. לא צריך לחשוש להמציא מילים או ללכת על רצף אותיות חסר משמעות אך כזה שנשמע קליט וזכיר – כמו למשל Wix.com, מחברות האינטרנט המובילות בישראל.

אם אינכם מצליחים למצוא כתובת זמינה במבנה שכזה – נסו לבחור בראשי תיבות או בקיצור של חלק מהביטויים שאתם מעוניינים לכלול בכתובת הדומיין של האתר שלכם.

מותגים, דומיינים והדרך לתהילה

אם האתר שלכם עתיד להיות אתר הבית של מותג כזה או אחר שאתם עתידים להשיק בקרוב, חשוב מאד שכתובת הדומיין שלכם תכלול את שם המותג ללא פרטים נוספים.

דוגמאות טובות לכך הם האתרים www.Wobi.co.il או www.9000000.co.il שאינם כוללים פירוט של נישת ביטוחי הרכב בהם הם פועלים. אבל, הודות לקמפיינים במגוון פלטפורמות, הקישור בין המותג עצמו לבין הנישה בה הוא פועל כבר נמצא בתודעת הגולשים והם כבר יכולים לזהות את המותג בכתובת הדומיין ולקשר אותו לבעיה אותה הם מבקשים לפתור.

לעומת זאת – אם המותג שלכם לא עתיד להיתמך על ידי קמפיינים חיצוניים ועתיד לפלס את דרכו בתוצאות החיפוש בין מתחרים רבים – חשוב שכתובת הדומיין שלכם תכלול גם את תחום העיסוק או הנישה בה פועל האתר – על מנת לאפשר לגולש להבין מה מסתתר מאחורי הכתובת ותניע אותו ללחוץ עליה מבין תוצאות החיפוש ולהגדיל את ה-CTR של האתר.

אל תפחדו מסיומות חדשות

תחום הדומיינים משתנה כל הזמן ואם פעם הכרנו רק סיומות כמו .Com, .Co.il, .Net היום אנחנו כבר יכולים לפגוש סיומות קריאטיביות בהרבה. כמה דוגמאות:

.photography

.shop

.business

והרשימה עוד ארוכה מאד.

חשוב לזכור שהיום למצוא דומיין טוב בסיומת פופולארית .com או ה"יורש" שלו – .co, היא משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית. כמו כן, למרות שרבים מהמשווקים באינטרנט עדיין מעט חוששים מהסיומות החדשות ואינם יודעים האם בחירה בהן תסייע או תקשה על הליך קידומו של האתר, הן בהחלט יכולות לסייע לכם בהליך המיתוג שלו ולאפשר ללקוחות שלכם לזכור את האתר שלכם בקלות.

אם כן, סיומות הדומיינים החדשות יכולות להיות הזדמנות נהדרת למיתוג עסקי וקידום העסק בצרוה יצירתית וחדשנית.

לסיכום

כתובת הדומיין שלכם מקבילה לבחירת שם המותג לפרויקט הבא שלכם וחשוב מאד להתעכב עליה לא מעט לפני שתצאו לדרך. הקפידו לבחור בכתובת פשוטה וקליטה שהמבקרים באתר שלכם יוכלו לאיית בקלות. אבל, הקפידו לשלב בה את שם המותג שלכם בדרך קריאטיבית שתבדיל אתכם מהמתחרים ותוביל את הגולשים דווקא אליכם ולא אל המתחרים.

כמובן, שבחירת דומיין היא רק השלב הראשון של התהליך ואין מנוס לבצע שיווק לאתר בצורה כזה או אחרת – בין אם זה קידום אתרים או אמצעי פרסום נוספים. לכל הפתרונות שיווק שלנו ליחצו כאן.

אהבתם את המאמר? שתפו! והגיבו כאן למטה :)

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *